söndag 3 juli 2011

Riktigt arg på dumma föräldrar

Vissa saker gör mig riktigt arg. Som igår, på väg för att köpa Zumba-spelet. Då hamnade vi bakom en mörk Nissan x-trail där jag till min stora fasa ser hur en liten pojke, inte mycket äldre än min son, står i bilen utan bilbälte. Vad är det för föräldrar? Jag blir vansinnig. Riskera era egna liv om det nu är så men inte era barns!!!

Nathalie, som jag är, som bryr mig om det mesta, åkte givetvis efter. Och tur nog stannade de på en bensinmack strax efter. Jag hoppade ut. Japp, i sådana här lägen HOPPAR jag faktiskt ut. Och småspringer fram till bilen där mamman, en blond, satt kvinna, 40+ år precis klivit ut och tagit ut sonen ur baksätet.
Jag frågade henne om det var så att sonen faktiskt åkte utan bilbälte och det gjorde han sa hon. Jag började genast berätta hur otroligt oansvarigt det är och ifrågasatte hur de kunde riskera sitt barns liv på det sättet. Hon försvarade sig hela tiden och frågade mig om det inte var en ursäkt att bilstolens bälten var trasiga och att de skulle bort idag. Men nej så lätt får man inte mig att vekna. Det ska betydligt mer till för att man ska åka bil utan att sina barn sitter fastspända. Så jag förklarade att då får man helt enkelt vara hemma. Och var det nu så att bilstolens bälten var trasiga och att man är sugen på att riskera sitt barns säkerhet, så  borde man väl hellre låta barnet sitta med de vanliga bältena än inga alls och ännu mindre låta barnet stå mellan stolarna fram.

Det är för mig helt obegripligt. Hon tyckte att jag var ordningspolis, duktiga flickan och att jag skulle gå tillbaka till min fina lilla familj. Jag å min sida tycker att hon är helt dum i huvudet men det sa jag inte eftersom jag alltid är saklig när jag säger till eller bråkar med någon.
Men jag sa att jag tycker att det är fruktansvärt och hur dåliga föräldrar de är som gör på detta sätt. JA, jag sa faktiskt så för det är exakt så jag tycker. Barn utan bälte i bilen är bland det dummaste man kan göra och det finns bara en ursäkt att göra så: Barnet håller på att dö och för att rädda livet på det måste man ta en bil som inte har bilstol och köra det till sjukhuset. Och det gäller bara om ambulansen är förhindrad på något sätt.

Vem för pojkens talan? Om föräldrarna medvetet riskerar hans liv, vem ska säga till då? Jag tar gärna den smällen när mamman blir arg. För kanske får det henne eller pappan och faktisk inse hur tokigt val de tidigare har gjort.
Jag är gärna "ordningspolisen", " duktiga flickan" och även tjejen med min "fina lilla familj" om det är vad man är när man helt säkert menar att barn ska ha bilbälte på sig. Bilbälte ska barn och även vuxna ha på sig, inget snack om saken, oavsett vad jag kallas för att jag håller på det.

Stackars, stackars barn. Vilka fler brister har hans föräldrar undrar man.... Sunt förnuft fattas helt klart i alla fall...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar