tisdag 2 augusti 2011

Flicka eller pojke i böckernas värld

Idag var jag och barnen på stadens bibliotek. Dottern har lärt sig att läsa så vi var på jakt efter "börja läsa" böcker. Lustigt nog ville bibliotekarien veta om det var till en flicka eller pojke. Jag kan väl inte riktigt se orsaken till varför man måste veta kön för att ta fram några böcker. Men efter jag sagt att det var till en tjej så plockade hon enbart fram hästböcker. Hästböcker till dottern som inte bryr sig alls om hästar ;-)
Jag känner att hon borde frågat efter dotterns intressen istället för kön faktiskt. Hästböckerna hade ärligt talat passat sonen bättre om han nu hade kunnat läsa :-)
Vi valde att välja böcker själva faktiskt och det blev inga hästböcker trots att dottern är en flicka ;-)

Så nu har dottern läst böcker sedan hon satte sig i bilen utanför biblioteket. Hon är otroligt duktig och jag är galet stolt över att hon kan läsa, inte ens 6 år gammal :-)

När hon sitter och läser klappar jag händerna och gör små glädjerop för att jag blir så glad men då skäller hon på mig fast jag ser lyckan glänsa i hennes små ögon :-)

Hon å sin sida blir arg när hon måste stanna upp på något svårt ord så det gäller att vara där och peppa henne vid de stunderna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar