onsdag 15 februari 2012

Fy skäms HM

Jag vill hytta med näven ordentligt mot HM!!!

Dottern har en tendens att slita ut byxor efter byxor. Alla går konstigt nog sönder på knäna. Jag vet inte varför men en sak vet jag och det är att jag köper galet många byxor från de flesta klädaffärer och ingen är bättre än de andra. Förutom Nova Star som är otroligt hållbara men eftersom dottern vägrar pösiga byxor så är inte NS ett alternativ på byxor längre till henne.

Jag har provat Polarn och Pyret, Lindex, Åhléns, Kappahl, HM och Maxi. Kanske har jag glömt någon men hur som helst så går alla sönder... Idag visade det sig att dotterns 1 månad gamla byxor från Polarn och Pyret var trasiga på ena knät. Jag blir så less. Finns det inga märken som faktiskt håller?

Därför bestämde jag mig att köpa vanliga enkla byxor på HM trots insikten att de snart är trasiga men hon kan ju inte gå naken.. ;-)
Jag hittade tre par byxor som jag tänkte skulle bli bra. Jag köpte stl.128 (dvs stl.7-8år) för att de skulle vara lite längre än precis lagom till min 6 åriga dotter.

MEN........

Det första paret, ett par svarta byxor, fick hon knappt på sig. De var så tighta att hon fick kämpa för att få dem över rumpan. Det fanns ingen chans i världen att hon skulle kunna ha dem.

Det andra paret, ett par regular jeans och även dem var alldeles för små i midjan.

Vad är det man förmedlar till flickorna när kläderna inte passar? Tänk vilket budskap det ger. Jag har en dotter som inte är tjock på något sätt och vis och så väljer jag ändå en storlek större än vad hon har på kläder. Och midjan är så små på byxorna att hon inte ens kan knäppa knappen själv. Galet! Jag blir så arg.. Jag undrar hur små byxorna är i midjan på dem som egentligen är hennes storlek... För byxorna var alldeles för långa så tydligen ska småflickor vara anorektiskt smala men ändå lyckats vuxit på längden.

Jag blir så arg....

Ja, och de tredje byxorna då? Jo det passade otroligt nog i midjan men dragkedjan hackade upp sig gång på gång så jag knappt fick ur dottern. Så även de åker tillbaka!

Jag tänker titta på killbyxorna när jag lämnar tillbaka byxorna för att se om de är lika smala i midjan på respektive modell. Risken är dock väldigt stor att de faktiskt är bra mycket större och då kommer jag bli vansinnig.... 

Grrr......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar