måndag 2 maj 2011

HUSET: Första invändigt

Huset blev klart utvändigt och byggbolaget byttes ut till ett annat som skulle sköta det invändiga. Det spikades och skruvades och vips stod en efter en av väggarna på plats. Man tycker att man får en bättre koll då väggerna kommer upp och visst får man det men man blir lite lurad också men jag återkommer till det.
 Här är köket med sovrum närmast kameran och tvättstugan vid dörren längst bort.

 Andra väggen i köket

Jag fotograferade alla fönster för att kunna köpa gardiner och adventsbelysning till dem. Jag ville se vad som skulle passa bäst =) Vi flyttade in fem dagar innan jul så det gällde att ha allt innan samt veta exakt var allt skulle sitta.

Vardagsrummet fyllt med stegar, parkettgolv och byggsaker


 Dottern var med hela tiden och tyckte att det var spännande att se hur huset byggdes.
Tänk jag tycker inte att det var speciellt länge sedan men tittar man på bilderna ser man att dottern inte ser allt för gammal ut =)

Vardagsrummet sett mot hallen och allrummet
Gipset är uppe på alla väggar och täcker "plywood skivorna" som vi valde som tillval. 

Kakelplattorna sattes noggrant på plats och vårt badrum växte fram



Just det...det var det där som man lurar sig på också....

Väggarna kom på plats och vid första blick på allrummet så höll jag på att svimma. Vad hade vi ritat? Och framför allt vad hade vi låtit bygga? Var det en vrå till dammsugaren? Ett litet, litet rum som man fick backa ut ifrån för att det var för litet att vända sig i?
Jag var så orolig. Hur kunde vi göra så fel? Märkte inte arkitekten det då hon förde över vår ritning till en riktig ritning? Jag undrade vad vi skulle ha rummet till. Uppenbart var att det inte skulle gå att ha som allrum i alla fall. Jag blev så nedslagen. Allt jobb och alla miljoner vi lagt ner och så blev det pannkaka av allt. Nu var ju detta inte "ALLT" men det kändes så. Bygger man precis som man vill ha så vill man att allt ska vara som man vill ha det. Så enkelt är det. Det var länge som jag knappt ville titta åt det hållet för att det gav mig lite smått ångest.

Allrummet

Men när väggarna var målade och möblerna kom på plats så var det mycket större än vad jag hade trott. Puh... Inte jättestort men lagom och precis som vi ville ha det =) Det var en stor sten som föll från mitt hjärta.

Så mitt råd är att inte hänga upp sig allt för mycket på storleken av rummen innan de har blivit målade/tapetserade och möbler ställts dit. De ser mycket mindre ut innan än vad de är egentligen då allt är klart. Det var likadant i alla rum men det var bara allrummet som gav mig lätt panik ;-) De andra var bra redan från början och så blev det bonus sedan då man märkte att de var större än vad vi trodde =)

Allrummet med målade väggar och möbler. Då känns det inte lika litet längre, tack o lov =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar