tisdag 17 maj 2011

Nu ska jag ut på snigeljakt

"Nu ska jag ut på snigeljakt, nu ska jag ut på snigeljakt, jag kommer till ett träd, jag kommer till ett träd" Jag sjunger en lite ändrad sång av Mora träsk. Den poppar upp i huvudet på mig då jag går och letar efter de små j-vlarna, mördarsniglarna.
Innan jag flyttade till huset så tyckte jag synd om de stackars sniglarna som alla skulle jaga. Men nu förstår jag dem. Som de förstör alla växter. Och eftersom väldigt mycket pengar är investerade i växterna så har jag tagit upp jakten på dem. Förra året berättade en granne, även hon ute på snigeljakt, att varje enskild mördarsnigel kan vara skyldig till 200 nya mördarsniglars uppkomst. Och med den vetskapen så har jag startat jakten tidigt i år. Jag ska ta dem innan de blir hundratusentals.

Så jag och maken går minst en gång per dag/kväll och tar dem med en hundbajspåse som vi sedan slänger med brännbart avfall. För jag vill inte hålla på med äckligt saltvatten med slem i. Tanken har slagit mig om grannarna eller någon annan också för den delen skulle se oss gå omkring och plocka "något" med hundbajspåsar på tomten så är risken rätt stor att de tror att vi plockar upp det som påsarna är ämnade för. Men fy, så äckligt har vi det inte utan det är "bara" sniglar. Vill bara säga det ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar