söndag 22 januari 2012

Återblick på Rimini + bilder

Resan till Rimini har jag skrivit väldigt utförligt om tidigare så jag skriver enbart lite så här i efterhand och så kan du kika i fliken "Resa" och leta dig fram till Rimini (april 2009) om du vill läsa mer =)

Sonen fyllde 2 år och för att inte fylla på leksaksberget här hemma fick han en resa i present. Dock blev det några presenter också förstås ;-) Resan gick till Rimini i Italien och det var bara han och jag som skulle åka. Kvalitetstid utan vardagens stress och rutiner =)
Dottern och maken stannade hemma och hittade på roliga saker enbart de två.

Rimini är en väldigt enkel stad att åka till. Flygplatsen ligger i direkt anslutning till staden och stadsbussar går där i mellan. Och det var riktigt skönt att slippa transfer i större mening. Dock blev jag åksjuk på bussen men det blir jag ju alltid så det var inget speciellt för den här resan ;-)
Rimini är en lagom stad. Om man inte har för höga krav så är det perfekt. Man har en strand. Man har ett centrum. Stranden ligger på gångavstånd nära centrum. Och hotellen sträcker sig längs med stranden.

Som man kan se om man läser mina tidigare inlägg från Rimini så var jag inte imponerad och det är jag fortfarande inte. Säkert beror det på att jag jämför det med mina tidigare resor till Italien. Men vill man enbart komma bort i några dagar, se någonting annat än sin hemstad så är Rimini en väldigt enkel och tacksam stad att resa till.

Fördelarna är:
* Kort flygresa
* Flygplatsen är väldigt nära staden
* Stadsbussar går mellan flygplatsen och centrum
* Lång strand
* Hyfsat centrum, dock ej för shopping tycker jag men visst finns affärer
* Nära mellan stranden och centrum
* Härliga hotell med havsutsikt (om man väljer något vid stranden vill säga)
* Underbart god glass, precis som överallt i Italien.

Nackdelar:
* Staden är inte speciellt vacker (men allt är relativt förstås)

RIMINI




 I väntan på bussen till centrum. Flera svenskar från flyget stod och väntade.

Tips! Man köper bussbiljetterna inne på flygplatsen i cafét!!!









Utsikten från hotellrummet

Lekplatser finns det många längs hela stranden


Himlen varnade oss för oväder...
 Strandlinjen kantas av hotell. Men som sagt, det är ingen vacker stad... Visst, vyn påverkas av ovädret också, det är lite finare när solen skiner...


Mer hotell... Det enda exteriört fina hotellet är Grand Hotell (det vita på vänster sida).




Mitt lilla hjärta


Frukost

Frukost



Sonens fotspår i sanden


Efter regn kommer solsken...



Tävling i drakflygning


 I kön för att köpa en drake till sonen

 Sonen väntar stolt på sin egen drake





Sista glassen innan vi åkte hem

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar