söndag 22 januari 2012

I utkanten av Tropea ligger vårt paradis

Här hittade vi vårt paradis, i utkanten av Tropea i Kalabrien, Italien. Här kan jag verkligen slappna av och inte göra någonting förutom att umgås med min underbara familj =)

Hotellet ligger direkt på stranden med ett brant berg bakom sig som enda väg till och från hotellet, täckningen på mobilen är obefintlig och jag älskar det. Vi bodde i en tvårumslägenhet med underbar havsutsikt. Känslan av att inte komma därifrån (vilket vi självklart hade kunnat om vi hade önskat men lite svårare än ett hotell centralt) gav mig otippat nog ett inre lugn och jag tog dagarna som de kom. Det fanns inga "störningsmoment" som lockade mig att springa på stan eller se sevärdheter. Hotellpersonalen var gudomligt vänliga och körde oss uppför de branta backarna till affären en bit därifrån, helt utan kostnad. Och så hämtade de oss då när vi ville. Till saken hör att affären är minimal så egentligen borde de kanske väntat istället ;-) Denna vänliga service gav de oss då vi var där precis innan högsäsong så de hade den tiden och möjligheten att passa upp extra på sina gäster =)

På hotellet betalar man inte med kontanter utan med ett kort där allt registreras under vistelsen och så betalar man allt när man checkar ut. Allt från middag till glassar till utflykter. Det var både bra och dåligt. Bra då man slapp tänka på att ta med pengar när man gick till poolen eller vad man nu ville hitta på. Dåligt är att risken finns att man handlar lite väl mycket då man inte märker att kostnaden tickar på ;-) Man får kvitto för varje gång så vi sparade dem för att ha lite koll i allafall =)

Hotellet erbjuder tjänster som transfer från/till flygplatsen samt skjuts till Tropea, Kalabriens mest kända stad. Vi bokade båda och det sattes upp på vårt kort där.



TROPEA

Bild lånad från http://www.comune.tropea.vv.it/


 Jag hade allvarlig talat panik när barnen stod så nära stupet och jag gjorde allt för att min kära make skulle hålla i dem. Men han fnös enbart och tyckte att jag var fånig. Jag blir rädd för deras liv bara av att se bilden..

 Med krampaktigt tag om stolpen så lyckades ett kort tas på mig vid den härliga utsikten

Tyvärr renoverades Slottet Santa Maria Dell'Isola som ligger uppe på klippan så man kunde inte gå dit upp. Vi fick höra att renoveringsarbetet tar väldigt lång tid då de är helt beroende av donerade pengar till renoveringen. Så de bygger så länge pengarna räcker och sedan är det stopp till nästa pengar rullar in. Om det är sant vet jag inte dock...

Här i Tropea märkte man tydligt att södra Italien är fattigare än norra genom att fasaderna på husen var gamla och slitna.


 Dottern kikar i affärer





 Husen ligger direkt på klippavsatsen

 Klart vi åt smaskiga italienska desserter =)

Dottern älskar italiensk glass (sorbet för hennes del eftersom hon är allergisk mot mjölkprotein )


Pappa och dotter-mys


Tropea var mindre än vad vi hade trott men mysig. Så vi åkte hem tidigare än avtalad tid med en av hotellets minibussar.


HOTELLET

 Receptionen

 Lummigt hotellområde

Området från vår lägenhet

 Utsikten från vår lägenhet

 Barnen leker i lekplatsen

 Pizzerian ute i trädgården med stenugn. Det var underbart att köpa pizza där på kvällen när man hörde vågorna i det totala mörkret från stranden =)

 Vid lekplatsen finns en stor bur med fåglar och sköldpaddor. Barnen tyckte att det var riktigt roligt att mata dem =)

Lägenheterna

 Poolen

 Barnen badar i poolen

Sonen sitter vid poolen med havet i bakgrunden

Glass blev det enorma mängder ;-) Tyvärr sålde hotellet enbart vanlig styckglass till vår stora sorg. Vi hade sett fram emot den härliga och otroligt goda italienska glassen men  den kunde vi enbart äta en gång på vår utflykt till Tropea.

 Dottern vilar vid poolen

Sonen sover i skuggan vid poolen

 Sonen tycker sig vara redo för bad i havet. Leksaker, ouppblåsta simringar och fullt påklädd ;-)


 Mys

Lek på stranden

Jag och dottern badar

 Lek på stranden





Lek i vågorna

Vila i solskenet med korsord

Verandan med stort bord där vi mestadels umgicks när vi var i lägenheten

Härlig lunch med hotellets egenodlade jordgubbar som man kunde köpa i hotellshoppen

 Gosa

Spela spel

 Min bloggplats! Med havsutsikt, hotellets egenodlade apelsiner och coca cola =)

 Varje kväll myste maken och jag på verandan i solnedgången

Mys =)

 En kväll seglade "Pippis pappas skepp", som dottern uttryckte det, förbi.

 Barnen sov i samma säng

Äkta syskonkärlek =)

Sonen blev sjuk i vattkoppor och hög feber under resan så han låg även mycket på hotellrummet.


Maken som strax innan resan hade varit och tränat med personliga tränaren Mikael Hollsten kunde inte vila en hel vecka utan han hade träningspass då han sprang i backarna bakom hotellet (galningen ;-) ) Jag kunde inte vara sämre, eller sämre var det ju med tanke på att träningsintensiteten var betydligt högre för maken men nu ska vi inte vara så noga ;-) så jag powerwalkade hela  stranden flera gånger =)

Låtsas vara helt oberörd...inte flåsig alls.... ;-)


Åh vad jag längtar tillbaka =)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar