måndag 20 juni 2011

Dålig mamma?

Maken jobbar och jag och barnen tittade åter igen på "Det regnar köttbullar" nu ikväll. Barnen älskar den men jag ser inte tjusningen. Jag vill ha de gamla hederliga Disney filmerna ;-)
När filmen slutade sa jag till barnen att det var sängdags. Fast klockan var 18.40, tjugo minuter innan ordinarie nattningstid. Då tänkte jag får man göra så? Barnen var uppenbart trötta men jag tror att jag gjorde det främst för min egen skull. Jag är rätt trött efter ha tagit hand om min lilla sjukling. Men är det en ursäkt?

Barnen somnade inom tre minuter så egentligen borde jag bara vara nöjd över mitt beslut. De var ju så trötta som jag trodde. Men jag vill alltid vara på topp och alltid vara den bästa mamman jag kan vara för mina barn. Och det är väl därför det gnager i mig att jag gjorde så.
När är man den bästa mamman? Är det när man låter barnen vara uppe till sin vanliga nattningstid eller när man ser och tar beslut efter sina barns behov? Jag vill tro att det är alternativ nummer 2 men varför gnager det i mig? Är det för att även jag tjänade på att de skulle sova lite tidigare eller är det det vanliga dåliga samvetet som alla mammor har?

Många frågor blev det och jag kommer tänka att jag gjorde det bästa för barnen samtidigt som jag försöker hålla det dåliga samvetet på avstånd....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar