måndag 6 juni 2011

Skoj för familjen på Nynäs

För ett tag sedan blev jag tipsad av mina systrar och mamma om att det fanns en jättefin utställning med djur i naturlig storlek i en lada på Nynäs slott. Den skulle tydligen vara jättefin och barnen, trodde de, skulle älska den.

Så igår åkte vi dit och åh vad fint det var. Ännu bättre än vad jag trodde när de berättade om det. Och som de trodde så älskade barnen det =)

Det är en lekfull och allvarlig  utställning av Sörmlands museum i samarbete med Nynäs slott där de tar upp vår makt över djuren förr och nu. Eller som de säger "om husdjuren vi älskar och äter". Det är inte enbart den gulliga sidan med djuren utan även det att vi äter dem och hur djuren har det. Men även fast jag blev halvt chockad då jag kom in i ett "rum" med blod på golv och väggar efter en grisslakt så var det en riktigt bra utställning. Jag förklarade varför det var "blod", varför det var bilder på slaktade djur och det var varken skrämmande eller konstigt för dottern. Hon hade störst fokus på alla djuren i glasfiber!? som såg otroligt naturtrogna ut och även på de riktiga grisarna och fåren =)

Så låt mig inte skrämma dig med blod och slaktade djur för utställningen fokuserar främst på de levande djuren och jag hade en riktigt bra känsla då vi var där. Jag har dock fått insikt om att jag ska försöka köpa ägg från lokala bönder nu efter jag sett och läst om hur hönorna har det men det är ju bara bra =)

Lite info:

Pris: GRATIS

Öppet: tom 12 juni, helgöppet kl.10-16
Öppet dagligen från 13 juni.


Vi kommer absolut åka dit igen och jag rekommenderar det varmt! Det som kändes extra skönt var att det redan innan man kom in stod skyltar om att man fick klämma och känna på allt så man slipper passa nyfikna små händer =)  Allt är tillåtet utan att mata de riktiga djuren förstås men det kan jag se till att barnen låter bli ;-)

 Vid parkeringen möts man av riktiga kor i hagen till sonens stora lycka. MUU MUU MUU var det enda han sa ;-)













Och vi var lika nöjda som barnen =)

Jag säger bara en sak: ÅK DIT!!! =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar