onsdag 29 juni 2011

Jag är nyfiken på....

utställningen av fotografen Robert Mapplethorpes bilder på Fotografiska i Stockholm. De bilder som jag hittills sett och artiklarna om denna man gör mig nyfiken och jag vill se mer. För mig handlar det inte om porträttet i sig på fotona utan hur han har lyckats få fram det konstnärliga i bilderna.

Hans bilder är kända för att chocka betraktaren men jag ser mig inte som särskilt lättchockad så jag ska nog överleva ;-)
I hans hemland USA blir de chockade för minsta lilla nakenhet så jag är inte förvånad att hans bilder beskrivs som chockartade.

Jag kan nästan säga att jag näst intill älskar de bilder som jag sett hittills, jag upplever dem som sköra, och tillsammans med vetskapen att han bodde på mytomspunna Chelsea Hotel sida vid sida med Patti Smith, Bob Dylan, Andy Warhol och Janis Joplin, för att bara nämna några gör att jag inte kommer kunna hålla mig ifrån utställningen i sommar.

Robert Mapplethorpe avled 9 mars 1989 i sviterna av AIDS.




Utställningen varar mellan 17 juni - 2 oktober 2011.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar