onsdag 29 juni 2011

Nyköpingshus

Efter dottern slutade dagis förra veckan, en vecka tidigare än planerat känner jag stort ansvar över att fylla dotterns sommarlov med roliga aktiviteter. Mer eller mindre avancerade men ändå något. Det kan vara allt från lek i lekpark, picknick och bad till Astrid Lindgrens värld, Kolmården och paddling.


Idag valde vi att åka till Nyköpingshus. Kanske allra mest känd för att vara platsen där Kung Birger bjöd in sina bröder hertigarna Valdemar och Erik på fest. De trodde att de skulle försonas med sin bror efter sina många års kamp om makten och framför allt efter så kallade Håtunaleken då Valdemar och Erik fängslade Kung Birger i sin jakt på just makten.
Kung Birger hade andra planer. Under festen lät han fängsla sina bröder och satte dem i fängelsehålan där de lämnades för att dö. Historian säger att nyckeln till fängelsehålan kastades i ån som ligger bredvid slottet. Den har eftersökts men har aldrig hittats men ändå lever historien om nyckeln kvar och nyckeln är en känd symbol i Nyköping som förekommer lite här och där.
Den händelsen kallas för Nyköpings Gästabud och det ges föreställningar av Teater Sörmland under juli månad som gestaltar händelsen i den historiska miljön där det utspelades 1317.
Här kan du läsa mer om föreställningarna. Det är mycket värt att titta på. Riktigt välspelat =)

Men som sagt där var vi idag och tittade i Kungstornet. Vi lockade med oss min mamma, systrar och systerdotter =)




Barnen gillade det väldigt mycket. De sprang runt och tittade överallt och var intresserade hela tiden. Dit är det fri entré också så det ju perfekt. Synd bara att man nu för tiden inte får gå in och titta i fängelsehålan. Det fick man då jag var barn och jag älskade det. Spännande, pirrande och nästan lite små läskigt.
Jag frågade personalen och de hävdade att det var så många människor i rörelse där och risken för att ramla ner var så stor. Jag kan inte riktigt känna igen det. Inte var väl det någon speciell stor risk att ramla ner där. Känns som en ursäkt. Och jag tycker inte att Nyköpingshus är detsamma utan en titt i fängelsehålan. Men det kanske bara är jag...



Efter vårt intagande av kultur gick vi till hamnen där vi åt glass. Snälla systeryster bjöd. Jag som annars äter allt och jämt kunde faktiskt avstå. Otroligt men sant ;-) Och jag kände att det är ju bäst att passa på att avstå när det faktiskt går, vem vet när nästa möjlighet finns ;-)




En härlig dag! =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar