söndag 10 april 2011

HUSET: Husleverans

Den 13 oktober var det dags =) Kl.07 stod långtradaren, med vårt hus i, parkerad på gatan vid vår tomt medan maskinen lastade av alla plankor, fönster och diverse nödvändigt då man bygger hus.

Maken var på plats från start för att styra och ställa var allt skulle placeras. Och jag, dottern och hunden gick dit lite senare.


De var inte lika roade som jag och maken var ;-)
Byggföretaget som skulle resa huset samt göra det klart utvändigt började så fort plankorna hamnade på tomten och efter bara någon dag kunde man börja se huset växa.


Sektion efter sektion byggdes och restes.
Och till slut såg det ut som ett hus =) Dock utan tak, dörrar och fönster, men ändå ett hus ;-)

De var många män som arbetade hårt så jag kunde se stora förändringar varje gång jag var där. Och då åkte jag ändå dit minst en gång per dag. För från första dagen då marken börjades jämnas till så åkte jag dit med kaffe och nybakat fika till byggarna, varje dag. Jag tänkte att om de har det extra trevligt så kanske de bygger extra bra =) Och enligt några så fungerade det lite så. De menade att de alltid bygger bra men att det blir mer personligt och trevligt om man kommer och pratar några ord och bjuder på fika. De poängterade att jag verkligen inte behövde göra så men de tyckte att det var riktigt trevligt att jag gjorde det. Så arbetet förändrades och huset likaså, männen byttes ut mot andra företag men kaffet och nybakade fikat bestod, dag ut och dag in. Till slut var jag lite less ärligt talat. Det är ju månader det tar att bygga ett hus... Men hade jag börjat så var det svårt att sluta. Jag ville ju inte göra dem ledsna ;-)

Det är en sådan härlig känsla att se sitt hus byggas. Det pirrar i magen och man längtar efter att det ska stå klart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar