lördag 16 april 2011

Rimini V

Sista dagen här och solen skiner för fullt. Jag är så glad över att flygen går när de går vilket innebär att vi haft tre hela dagar här. Landade kl.9.45 i torsdags och flyger ikväll kl.19.45. Det är precis lagom. Det är vad mina ben säger i alla fall, de är rätt trötta efter alla långa promenader ;-)


Igår låg sonen och sov middag på hotellrummet medan det regnade som mest och jag tillbringade tiden med att skriva vykort och titta ut på havet. Efter de timmarna kom jag fram till att havet är så mycket vackrare när det finns en skärgård också. Det är mer charmigt än ett helt öppet hav. Bara en parentes ;-)

Vi gick ut en sväng till stan på kvällen igår. Köpte pizza på ett ställe som påminner om våra gatukök men där de enbart serverar pizza. Inga bord utan man får en pizzabit i handen så går man därifrån. Vi fick våra bitar i en liten kartong och så gick vi och satte oss på ett torg och mumsade. Sonen åt lika mycket som mig =) Han visste då inte att vi skulle äta glass efteråt vilket jag visste så det jämnade nog ut det åt båda håll ;-)
En italiensk gammal dam kom och satte sig och strax därefter två italienska gubbar. Alla nickade och log. Gubbarna började prata för fullt på italienska och trots att jag både genom ord och gester visade att jag inte förstod så fortsatte de prata med mig. Jag bara log. Så härliga de är italienarna =) Damen frågade mig på italienska om jag förstod italienska och jag svarade att jag inte gjorde det. Hon började lite smått skälla på gubbarna för att de inte förstod att jag inte förstod dem. Men de sa något lugnt till henne och fortsatte prata med mig. Hahaha....så sköna de är. Sonen som först var blyg började prata för full med dem. Jag tänkte då att detta skulle aldrig hända i Sverige. Och det är en av delarna av Italien som gör att jag älskar det så innerligt =) Att sitta på ett torg i solnedgången pratandes med äldre italienska gubbar och bara mysa =)


 Våra nya italienska vänner  =)

Vår väg till att handla både min och sonens favorit gelato, dvs glass, charmade sonen alla i vår omgivning när han sprang gatan fram. Alla vi mötte, gamla som unga, kvinnor som män, log och ville klappa på honom =) Han började även spontant leka med en liten flicka på ett torg. Min lilla charmpelle =)



När klockan hade passerat kl.19.30 kom vi tillbaka till hotellet och en uppenbart trött son somnade rätt omgående.

Idag sov han längre än gårdagen tack o lov och han åt bra vid frukosten. Jag måste säga att de övriga gästerna kommer få det riktigt lugnt efter vi checkat ut i eftermiddag. Haha...det är vi och affärsmän på det här hotellet. Sonen leker vid frukosten, sjunger och hoppar allmänt runt medan de sitter med sina diverse olika kaffekoppar och försöker njuta.
Något jag märkt är att ingen av de äter, det jag kallar det och säkert du med, frukost. Kaffet är viktigt förstås vi är ju i Italien men till det äter de mjuka och hårda kakor eller bullar. Då vi kom dit först undrade jag varför det fanns så stort utbud av kaffebröd. Och varför det var placerat på frukostbordet mellan brödet och yoghurten. Men nu förstår jag =)

Nu ska jag sätta fart och packa innan vi går ner på stranden för att leka. Stan är jag färdig med känner jag. Och min känsla och uppfattning om Rimini i sig kvarstår. Caorle som jag skrivit om tidigare kan beskrivas som Trosa. Mysig, fina hus och genuin. Fast med medelhavshus i olika starka färger då. Rimini tänkte jag först beskriva som Södertälje men nu ska jag inte vara så dum för så illa är det inte riktigt men nästan. I alla fall i jämförelse med Caorle. Har man inte varit där kanske man tycker jättemycket om Rimini, vem vet.
Jag är nöjd med de här dagarna. Vi har haft det bra och riktigt trevligt. Mysigt hotell och vi har haft härliga stunder jag och sonen. Bara vi två =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar