söndag 24 april 2011

Påskafton

Varje påskafton går vi tillsammans hela familjen med videokamera och kamera redo för att leta efter påskäggen som påskharen har gömt under natten. Så var det inte denna gång... ;-)

Jag vaknade allt för tidigt av att dotterns står över mig och skriker "Jag har fått en väckarklocka, jag har fått en väckarklocka" överlyckligt. Och eftersom jag hm...känner påskharen så visste jag att den skulle innehålla bland annat en väckarklocka till dottern. Den vetskapen gjorde att jag vaknade genast. Va, inte hade hon väl gått runt och letat efter påskäggen själv då övriga familjen sov? Men visst hade hon det ;-)

Jag bekräftar hennes lycka och väcker snabbt sonen och maken. Nu skulle kamerorna fram. Det blev inte som vi hade tänkt men sonens letande efter påskägg fick vi på film och bild iallafall =)

Då dottern upptäckte att hennes påskägg förutom väckarklocka och godis även innehöll en vanlig klocka att ha på armen också, en Hello Kitty klocka, var lyckan total. Nu går hon hela tiden och berättar vad klockan är =)
Innan det var dags för äggmålning så kröp barnen ner i dotterns säng och myste lite.
Mina älsklingar =)

 Sonen mycket koncentrerad

 Dottern tycker om att måla ägg

 Ägget blev mos. Sonen superglad. Jag förstår hans tanke eftersom han brukar knäcka äggen åt mig när vi bakar. Måla på äggen hör inte till vanligheterna.

Maken fick också måla lite ägg =)

Jag övervakade målandet och hejade på dem ;-)

Efter äggmålandet rastade vi hunden och gav oss ut på en jakt efter ett nytt bilbatteri. Vårt batteri har blivit så dåligt och mina kära mor har fått hjälpa mig med startkablar två gånger på kort tid. Och nu när maken äntligen var ledig så hade han tid att kika på det. Och det enda var att köpa nytt.
Vi åkte också till Nyköpings godaste glass, nämligen glasscafé Suprise (hemsidan hittar du här). De gör sin glass själva och använder bra råvaror. Dottern älskar deras glass och ska köpa 15 kulor nästa gång säger hon ;-)

Solen sken och jag blev inspirerad att åka till nya Växt och Trädgård även det i Nyköping som har öppnat i Spelhagen bredvid Lidl. Då de låg på förra stället åkte jag dit minst en gång i veckan under vår och sommaren. Det var min oas, mitt andningshål. Jag strosade runt där i timmar. Det var så lummigt och fint. Givetvis handlade jag massvis med växter till vår helt nya trädgård. Maken säger halvt på allvar faktiskt att det är jag som finansierat deras flytt till bättre lokaler ;-) Det tror jag knappast men jag vågar absolut inte räkna efter hur mycket jag har handlat för där. Det är lite FÖR mycket pengar faktiskt ;-)
Till nya stället åkte jag och alla andra i Nyköping. Medan jag var där inne bytte maken batteriet på bilen. Det var jättefint. Lummigheten och växligheten har av sina förståeliga skäl inte kommit upp ordentligt än, de öppnade i torsdag ;-) Men där kommer jag också tillbringa många timmar i sommar. Detta besök resulterade i lite blommor och sättpotatis. Jag har bestämt mig för att odla potatis i hink i år vilket kommer bli spännande =)

Sen var det dags att skynda hem innan påskkärringarna kom på besök...hahaha.... ;-) nejdå, innan mamma, systrarna och systerdottern kom på besök =)
De hade laddat påskägg till barnen fulla med leksaker och godsaker.


Raringen öppnar sitt paket och påskägg från oss. En Nova Star tröja, såpbubblor och majskrokar =)


Glad tjej

Maken som blir gammal gubbe, dvs 30år, senare i vår fick ett paket i förskott av oss alla. Han verkade riktigt nöjd =)
Raringen vill leka, mysa och pussas men sonen har lite fullt upp med att äta majskrokar
 Maten serverades ute i det härliga vädret som just då hade blivit lite kyligare. Men det blev grillad fläskfilé, kycklingfilé serverad med potatisgratäng och grillade majskolvar och sparris. Till det hade vi en kall parmesansås och en varm rosépepparsås.

Alla älskade maten =)

Till efterrätt hade syster min gjort en blåbär cheesecake som var riktigt, otroligt god. Den måste jag ta receptet på.

Resten av kvällen tillbringades i soffan med barnen smaskandes från sina påskägg, dottern på godis och sonen på chips. Det var en riktigt bra dag =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar