söndag 10 april 2011

HUSET: Val under tiden

Medan man väntar på husleverans och sedan även då huset byggs har man massvis med val att göra.
Vilket golv vill vi ha? Vi bestämde oss direkt för parkettgolv men det är inte slut där inte. Vilket träslag, hur många stav, vilken prisklass? Och när man väl bestämt det så måste man ta ställning till om det ska vara oljat eller lackat och om man ska ha samma golv i hela huset eller om man ska ha olika i olika delar. Och när man har bestämt det är det bara att göra likadant med allt annat ;-)
Det är jätteroligt men för mig blev det för mycket till slut och då bestämde jag mig för att inte ta ett enda beslut på en månad. Och det gjorde jag inte heller men det var innan huset levererades... För då är inte läge att sluta ta beslut, alla hantverkare behöver ju materialet ;-)

Man kanske tror sig veta exakt hur man vill ha det men när man ser utbudet kan vissa beslut förändras till något helt annat. Vi rådfrågade även hantverkarna om deras erfarenheter vilket också gjorde att vi ändrade vissa åsikter. Och hela tiden ska man balansera med priset, hur mycket det är värt.

För att förenkla alla val och kunna jämföra mellan affärerna tog vi alltid med kameran in på alla butiker och fotograferade de sakerna som vi var intresserade av. Och sedan kunde vi sitta hemma framför datorn och bilderna och titta fram och tillbaka för att sedan ta ett beslut. Det underlättade MYCKET.


Vi fotograferade även priserna för att det gick fortare än att skriva av det och för att ha priset på samma ställe som bilden.

Vi fotograferade allt...
badkar


kök

detaljer till kök

Och det var även kakel, klinkers, köksblandare, köksho, toaletter, handfat, blandare, badkar, duschväggar, färger, tapeter, kamin.....osv....osv.....osv...

Att välja färg på huset var det absolut svåraste. Att titta på en liten lapp i färgbutiken är helt omöjligt att göra sitt beslut på. Efter många turer till färghandlaren kom vi på den smarta idén att åka runt och titta på hus för att se vilka färger och nyanser som vi tyckte allra bäst om. Det underlättade mycket. Mest fick vi insikter om vilka färger och nyanser vi inte ville ha. Sen en dag hittade jag MIN färg =) En underbar fin vit som var mycket, mycket finare än andra vita =) Den fanns inte att hitta i stan så det var i en liten by eller samhälle 6 mil från vår stad där jag hittade den. Vi hittade även två andra hus där i andra färger som vi tyckte om men den vita var bäst, enligt oss.
Vi ringde på...hahaha....MAKEN fick ringa på....jag körde ju bilen ;-) annars hade jag givetvis själv ringt på...eller inte.... ;-) Men ingen var hemma. Vi åkte dit flertalet gånger men det var aldrig någon hemma. Jag lyckades få fram telefonnumret men inte heller där lyckades vi få tag i dem. =(  Vi tog kort på huset i alla fall för att ha något att gå efter då vi skulle försöka hitta den rätta nyansen.

Men så fick jag en tidning i brevlådan där det fanns reklam för en färgtillverkare. Och på den reklambilden fanns ett hus, målat i min vita, fina färg i rätt nyans =)
Jag åkte direkt till återförsäljaren i staden och ville köpa den färgen. Problemet var att de inte visste vilken färg huset på bilden var målad i. Det stod ingenstans. Men han lovade att ringa tillverkaren för att försöka forska fram det.
En halvtimme senare ringde han och hade fått veta vad färgen hette =) Vilken lycka, vi kunde få vår drömfärg =) =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar