torsdag 13 januari 2011

4-kornskrossbröd

Jag testade ett nytt bröd idag som var jättegott. Det känns nyttigt också =) Jag tänkte dela med mig av receptet till dig.


4-kornskrossbröd

2st

2dl 4-kornskross (från Saltå kvarn)
4dl vatten
5dl mjölk eller filmjölk
50g jäst
2tsk salt
2msk olja eller flytande margarin
13-14dl (ca 700g) rågsikt

Koka kross och vatten i 10 minuter. Rör då och då. Häll "gröten" i en bunke. Blanda i mjölk eller fil. Kontrollera att temperaturen är 37grader (fingervarmt). Smula ner jästen och rör om så den löser sig. Tillsätt salt, olja eller margarin och nästan allt mjöl, spara lite till utbakningen. Arbeta ihop till en smidig deg. Jäs den övertäckt ca 30minuter. Knåda degen lätt på mjölat bakbord. Forma två bröd. Lägg dem på en plåt, smord eller med bakplåtspapper. Jäs under bakduk i ca 45minuter. Grädda i nedre delen av ugnen 200grader i ca 30 minuter. Låt bröden kallna på galler under bakduk.

Jag märkte att degen var väldigt kladdig så jag tillsatte lite mer mjöl men den blev aldrig riktig kladdfri. Men det gick så bra ändå och det var jättegott =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar