måndag 24 januari 2011

Val av skola -ångest

Snart är det dags!!!! Att välja skola för dottern menar jag. Vi har ställt henne i kö till en privatskola och vi väntar spänt på om hon har kommit in eller ej. Jag hoppas verkligen det men det skulle även innebära att vi får köra henne de sammanlagt strax över 10 km varje dag. Verkligen inte lockande men samtidigt är det en väldigt bra skola.
Den skolan som hon automatiskt tillhör har vi valt bort så alternativet är en annan kommunal skola i närheten av vårt hem. Vi fick veta idag efter ett samtal med rektorn för den skolan att hon säkerligen kommer få plats på den skolan om vi väljer den.
 
Men vad är rätt? Är det rätt att placera henne på en skola skapligt långt ifrån hemmet och alla kompisar. Jag vet att hon kommer få vänner även på den nya skolan men kommer hon lyckas hålla kontakten med alla de andra, hennes nuvarande dagiskompisar? Tar vi ifrån henne den lyckan att själv kunna gå hem från skolan? Men samtidigt, kommer den kommunala skolan kunna stötta henne på den nivå som hon ligger på? Hon kan så otroligt mycket redan. Vi är rädda för att hon kommer tappa intresset för ämnet om hon får för lätta uppgifter bara för att vänta på att alla ska komma i kapp. Eller är det så att alla andra redan kan skiva bokstäver, läsa ord, räkna grundläggande addition och subtraktion så att hon skulle passa alldeles utmärkt med alla andra? Jag vet inte men det gör mig tokig att inte veta vad som är bäst för henne i slutändan.
Man vill ju göra det bästa för sina små älsklingar, men var är manualen som berättar vad som är just det bästa?

Vad vill dottern då? Jo hon vill gå i den kommunala skolan. Vilket inte är konstigt då det är den enda som hon verkligen vet hur den ser ut och att alla andra pratar om den. Men en 5 åring kan inte besluta över sin framtid men jag kommer verkligen ha hennes åsikt i åtanke. Fast ärligt...jag skulle ha väldigt svårt att göra tvärt emot vad dottern vill...
Det blir så mycket enklare då hon fått besöka båda skolorna för att själv då bilda sig en uppfattning. Då kanske hon bara vill gå på den privata, vem vet.

Men vi börjar med att invänta svar från den privata skolan så kan vi ha ångest över valet sen. Hon kanske inte ens får plats där och då har jag oroat mig och funderat i onödan. Men helt seriöst får jag lite puls då jag tänker på det. Det är så spännande att äntligen få veta. Hoppas hoppas hon kommer in... Fast om hon inte gör det så förenklar det en hel del funderande. Ja, du ser, jag har det inte lätt just nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar