söndag 30 januari 2011

Kalabalik i det vita huset i backen

I denna galenskap ska man försöka bli frisk. Hur ska det gå till? Barnen skriker, det pips och de gråter. Kalabalik är det rätta ordet att beskriva denna dag i det vita huset i backen...

Sonen har feber, är hängig och har TVÅ tänder på gång samtidigt. Han är inte att leka med ska jag säga. Han tål ingenting. Allt blir fel och han kastar saker omkring sig och skriker. Och det är bara mamma som duger så jag ska trösta, lugna och göra han glad samtidigt som jag själv ska försöka vila.

Dottern har fortfarande lite feber men har vigt denna dag till att jävlas med sin lillebror så gott hon kan. Om han har en boll så tar hon den, sitter de i soffan så pillar hon på honom så han blir arg och skriker. När han slutat skrika så pillar hon igen. När hon har någon tid över från sitt viktiga uppdrag kommer hon på något att vara missnöjd över. Allt i från att hon inte får äta upp de goda delarna från lillebrors tårtbit då hon ätit upp sin egen och en extra bit till att hon inte får ha datorn längre trots att hon haft den betydligt längre än vad hon brukar.

Och om det inte var nog så lägg till en sjuk mamma med huvudvärk som desperat försöker bli frisk tills imorgon så maken kan åka till jobbet. Han vill inget hellre än att åka dit, jag lovar. Han har inte sagt något men jag ser det i hans blick. Men jag klandrar honom inte, vem vill vara här just nu? Jag tog precis fram datorn för att leta hotell till semestern. Eftersom jag inte kommer någonstans just nu när jag är sjuk ska jag åtminstone planera semestern och drömma mig bort.

"Ett, två, tre, fyra. Fyra små kaniner har varsin nos som gillar att sniffa på varsin ros." Sonen har valt Baby Einstein att titta på och det är inte det mest stimulerande programmet för vuxna. Han älskar det men inte jag. Men så länge han är lite nöjdare så visst kör på det...

Italien här kommer jag...vingårdar, solen som värmer, underbar mat, bad i poolen, den ljumma vinden som lyfter håret försiktigt...

Tyst barn, mamma är i Italien.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar