lördag 15 januari 2011

Chokladkaka

Igår var min mamma, syster och lilla systerdotter på besök för att fira dotterns namnsdag och då ville jag testa en ny kaka. Alla blev väldigt imponerade av den och tyckte att den var god fast jag tycker att den var lite torr faktiskt och det hade varit lite godare med mer smet i mellan.

Det var inte förrän jag gräddade kakan som jag upptäckte att jag använde alldeles för stor bakform så jag valde att dela kakan på mitten istället för att baka en till. Så det blev en halvmåne men jag är säker på att det smakar likadant som en rund ;-)

Chokladkaka

1 1/4 dl mjukt margarin
1 1/4 dl socker
2 ägg
1 msk ljus sirap
2 ½ dl vetemjöl, siktat
2 msk kakao, siktat

GLASYR
4 msk florsocker
2 msk smör
100g vit eller ljus blockchoklad (jag använder aldrig blockchoklad utan jag tar alltid vanliga chokladkakor istället)

Smörj två låga bakformar 18cm i diameter (jag valde att ta en form och hade som plan att dela den horisontalt istället för två formar)
Häll ingredienserna i en stor skål och rör till en slät smet.
Fördela smeten i de två smorda bakformarna och grädda i ugn, 190grader, i 20 minuter. Låt dem kallna.
 Rör florsocker och smör ljust och luftigt. Smält chokladen och blanda hälften med smörblandningen. Bred fyllningen på den ena tårtbottnen och lägg den andra ovanpå.
Bred ut resten av chokladen över kakan. Låt kakan stelna innan den serveras.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar