måndag 17 januari 2011

Nathalie på hal is

Fy vilken dag... För att göra historian riktigt kort så har halkan testat mig ordentligt idag.
Efter glidit runt som en vante med bilen men ändå lyckats parera alla hinder höll jag på att köra (läs glida) in i en lyktstolpe. Jag skrek då jag upptäckte att lyktstolpen skulle hamna precis där sonen satt. På något sätt lyckades jag vrida bilen så lyktstolpen skulle hamna på passagerarsidan fram istället. Tack vare en snöremsa så stoppades bilen i sista stund innan den skulle kört in i lyktstolpen.

Sen kom jag hem 2 minuter efter lyktstolpsincidenten för att hämta barnvagnen och lägga den i bilen. Då jag kört upp på vår garageuppfart, stängt av bilen och hoppat ur märker jag hur hela bilen glider mot mig och kanten till grannen (nivåskillnad ca 70cm, vi bor högst upp). Jag blir givetvis rädd för att bilen ska glida över "stupet" för jag hann inte tänka mer rationellt än så att vi trots allt har en liten häck och snö på vår sida innan "stupet". Jag lyckas trycka tillbaka bilen, hoppa in i den och flytta den till annan plats.

Jaha, ska det sluta där? Nej, givetvis inte!
Sen skulle jag parkera inne i stan mellan två så gott som helt nya bilar och min bil glider mot den ena. 20cm ifrån stannar bilen och jag lyckas sakta, sakta backa ur parkeringsplatsen och välja en annan istället.

Så jag är enormt less på halkan idag kan jag säga. På de stora vägarna går det ju bra men i vårt villaområde och uppenbarligen parkeringsplatser är det glashalt.

Jag vill bara lägga mig under en filt och titta på tv och inte gå ut alls mer idag. Undra om de har hemkörning av dagisbarn som tjänst på dotterns dagis? Hm...kanske ska man ringa och fråga ;-)

2 kommentarer:

  1. Ush, halkan är verkligen inte rolig när man ska ut och köra bil:( Hos oss är det likadant, som tur är har de översandat våran backe så det går att ta sig både upp och ner utan att vara livrädd:)
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  2. Nej verkligen inte. Vilken tur, just backar är så otroligt läskiga annars.
    Tack detsamma! =)

    SvaraRadera