lördag 8 januari 2011

Caorle

Jag håller på och planerar semestern och eftersom vi är en totalt Italien-älskande familj så kommer vi åka dit =)

Tidigare har vi hållit oss till norra Italien och närmare bestämt den pittoreska staden Caorle som ligger vid kusten ca 6 mil från Venedig. Vi blev förälskade i staden från första stund. Och vi tog med oss min mamma och systrar dit förra sommaren och de älskade den precis som oss.

Caorle är en mysig småstad i likhet med Trosa fast med medelhavshus förstås. Smala gränder, fina hus, underbar havsutsikt och fantastisk mat. Och GLASSEN, förstås, hur kunde jag glömma den. Helt underbart fantastisk men det gäller säkerligen hela Italien.


Positivt med Caorle är att det inte är så mycket turister. Svenskar är jätteovanligt. Vi har bara mött en svensk familj på våra resor. Och lustigt nog var de från samma stad som oss.
Och eftersom de inte har så mycket turister så är de värdelösa på engelska. Men det fungerar ändå och jag tycker att det är lite charmigt över det hela än vissa länder där de till och med kan svenska. Nej, jag fördrar absolut det här =)
Vi har valt att åka med Ryanair från Skavsta till Treviso och därifrån bokat en privatchaufför som kör oss de 6 milen till Caorle. Skönt att bara gå av planet och bli körd dit man ska istället för att åka buss med bussbyten och allt släpande. Det låter dyrare än vad det är med privatchaufför, ca.1000kr per resa och det tycker jag är värt varenda öre. 





Med Caorles läge är en dagstur till Venedig perfekt, en underbar stad. Jag skriver om Venedig en annan gång.
I sommar vill vi uppleva södra Italien så jag ska leta efter någon härlig stad där som vi kan åka till. Jag återkommer när jag har hittat något spännande...

2 kommentarer:

  1. wow, nu gav du resebolagen mycket mycket reklam :P de är nöjda över dig. :)

    SvaraRadera