fredag 28 januari 2011

Pojkar och hårda gosedjur

Vilken skillnad det är med en pojke och flicka. Jag tycker att jag uppfostrad båda barnen på lika sätt. Trots det så är sonen helt besatt i bilar, lastbilar, traktorer, grävskopor, ja du förstår. Medan dottern är inne i sin prinsessperiod.
Många som inte känner mig skulle gärna hävda att jag visst uppfostrat dem olika för att man gör det menar framför allt de som antingen klär sina barn i helt könsneutrala kläder eller de som slagit helt om och bara klär sina pojkar i "tjejfärger" och sina döttrar i "pojkfärger".
Men de är uppfostrade lika. Men då de starkt visat sitt egna intresse så stöttar jag det till 100%. Så nu springer vi till fönstret varje gång sopbilen och plogaren kommer. Medan dottern får prinsessasaker i present. Fast det är inte jag som sagt åt sonen att gilla bilar och dottern att gilla prinsessor. De har själva upptäckt vad de tycker om.
Dottern som är född först har från första början fått både bilar och garage som dockor och lekspis att leka med. Och visst har hon lekt med allt men hennes intresse för dockorna tog över. Och det är hennes eget val.

Sonens första egna leksak var en rosa docka. Han var så förtjust i dotterns dockor då han bara var några månader, vilket inte hon var så glad över för hon ville inte dela med sig. Så vi åkte till leksaksaffären där vi plockade fram två dockor i lagom storlek och olika färg. Och han valde den rosa. Jättefin! Och givetvis skulle han ha den för det var det han tyckte om då.
Men det har med tiden ändrats som sagt och nu är det främst bilar som gäller men han leker även dockor, "MOA" som alla heter =)

Men man ser vilken skillnad det är. Dottern sover med sina dockor eller Barbie och igår då jag nattade sonen skulle han prompt sova med sin lastbil. Inte för att leka med den utan han hade den som ett gosedjur i sängen och låg och kramade den. Somnade omgående. Det såg inte särskilt skönt ut men det var vad han ville.

Jag tycker att man ska möta sitt barn där de är och med det intresset de har. Könsdebatten har gått för långt. Det är nästan fel att sätta på sin dotter en rosa tröja. Och det blir helt galet. Jag är så otroligt glad för att Polarn O. Pyret har rosa i sin kollektion igen nu. För jag älskar rosa vilket även dottern gör. Sonen har en underbart fin tröja från PoP som även är rosa men jag går inte längre än så. 

2 kommentarer:

  1. =)
    På tal om att sova med plastleksaker så kan jag dela med mig av ett minne med Jack!
    Han sov över hos oss själv för många år sedan. Han saknade mamma och kom då på att han ville ha sin traktor, med släp, med sig i sängen. Kan då tillägga att han sov tillsammans med oss i vår säng vilket gjorde det tråångt.. och det var inte den minsta traktorn heller ;)

    Så visst är det något visst med hur de väljer sina leksaker!

    SvaraRadera
  2. Haha de är för gulliga =) Jag kan inte se tjusningen i en hård bil men å andra sidan är jag ingen kille heller ;-)

    Absolut!

    SvaraRadera