lördag 22 januari 2011

Polisexamen

Igår var ingen vanlig dag för det var en speciell persons examensdag, hurra, hurra, hurra =)

Igår var jag och firade en speciell person som tog polisexamen i Blå hallen i Stockholms stadshus med pompa och ståt =)

Vi kom till ett vinterkallt Stockholm någon timme innan det var dags för insläpp så vi tillbringade den tiden med att sitta på ett fik i närheten för att värma oss och få något gott i magen innan det var dags. Dottern följde med och hon var laddad för att se så många poliser samtidigt.
Kallt var det men dottern hade Helly Hansen underställ under strumpbyxorna så det hjälpte en del iallafall. För overall var otänkbart, hon skulle ha sin rosa Nova Star jacka istället och det är klart, är det fest så är det ;-)

Då vi satt och väntade spelade polisens orkester fin musik vilket inte dottern uppskattade särskilt. Hon är så känslig med ljud, min lilla älskling, men Supersnälla Silversara på högsta volym i sitt rum går bra. Konstigt, det handlar uppenbarligen vilken sorts musik som spelas ;-)
De, DÅ än så länge, polisstudenterna stod i fönster runt om i Blå hallen förväntansfulla och tittade då alla nära och kära satte sig till rätta.


Till pampig musik,spelad av polisens orkester, gick de klassvis ner till sina platser. Det var verkligen jättepampigt. Det hölls många tal av betydelsefulla personer, underbar sång framfördes och examensbevis delades ut. Det var en riktig lyckad tillställning.
Dottern hade inte lika roligt som mig dock...
Men hon var superduktig hela tiden. Det är mammas stora tjej det =)

Vi höll i festen hemma hos oss och den nybakade POLISEN möttes av ballonger och polisband som hade dekorerats så fint. Vi hade tänkt sätta polisband även utomhus men kom på att grannarna kanske skulle bli helt förskräckta. De kanske inte skulle tänka på att det inte är polisens riktiga band utan att det står police på de här istället. Man vill ju inte skrämma livet ur sina grannar... Så det fick räcka med ballonger ute.
Paket, kort och blommor gavs till den glada polisen.

Och jag hade gjort ett eget kort för att hålla fast lite vid polisämnet då jag inte hittat något annat som passat. Kanske inte det bästa kort som gjorts men jag är nöjd iallafall =)
Sonen var glad över att mamma var hemma igen så han kastade sig om halsen på mig. Lilla Skrutten =) Jag hann inte ens ta ett ordentligt kort på honom.
Han hade även saknat storasyster så han kastade sig över henne så hon föll bakåt med han över sig.



Vi skålade och åt sedan en supergod middag bestående av:

Förrätt: Kräftröra på hemmabakad toast 

Varmrätt: Oxfilé och potatisgratäng serverad med örtsås och sallad 

Dessert: Tårta

Jag måste varit riktigt hungrig för jag tog uppenbarligen inte ett enda kort på maten visade det sig...lite synd men hur som helst var det underbart gott och alla andra höll också med.
Tårtan tog jag kort på åtminstone. Trist var att sonen på något sätt lyckats få tag på tårtan och kastat lite med den så texten på tårtan blev utsmetad. Men det kunde varit värre. Då jag upptäckte vad sonen gjort trodde jag att hela tårtan skulle vara mosad så vi hade tur.


Man måste ha lite fantasi och med sonens polisbil och dotterns "tjuv och polis" lego lyckades jag få ihop en tårta med rätt tema. Munkar var ett måste att ha med, man har väl sett amerikanska polisfilmer ;-)

Det var en riktigt lyckad dag och polisen var supernöjd med sin dag! =) =) =)


OBS!! Polisen i fråga har önskat att vara anonym och därför vill jag be er som vet vem personen är att inte skriva någon text som kan avslöja personens identitet i inlägg här på bloggen. Tack!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar