tisdag 1 mars 2011

Byteskväll och 5:or som blir åar

Nu är tre kassar med kläder, leksaker och skor sorterade, prismärkta, nedpackade, bortkörda och uppackade på bord. Nu ska jag bara vänta och se om något blir sålt där borta. Så skönt att slippa stå och sälja dem själv. Nu ligger alla kläder storleksindelat och leksaker på utsedd plats. Sen plockar kunderna på sig vad de vill köpa och går till kassorna där det registreras vems sak som såldes och för hur mycket. Och så betalar man som säljare en mindre avgift för detta. Perfekt!

Hoppas verkligen att det mesta blir sålt. Nu när jag väl plockat bort allt vill jag inte ha tillbaka dem. Då jag stod och prismärkte allt så tänkte jag till slut bara skänka iväg allt för det kändes som att det inte var några pengar att prata om. 5kr hit och 10 - 15kr där. Varför slita för några kronor kände jag. Men jag gjorde färdigt allt av ren pliktkänsla. Hade jag bokat en plats så får jag stå för det och slutföra uppdraget. Haha...nu låter det lite väl seriöst men själva grundtanken fanns. Sen räknade jag ihop alla 5:or och 25:or och sammanlagt, om jag nu mot förmodan skulle lyckas sälja allt jag släpat dit, skulle jag tjäna 2825kr. Helt plötsligt känns det värt det. Men en våg slog över mig med insikten om vad allt egentligen kostat nytt. För inte tusan kostade kläderna 5-25kr/st nytt. Herregud vilka pengar det måste röra sig om. Och jag var redo att skänka bort allt utan att blinka bara för att slippa fixa allt.
Men tänk att några 5:or kan tillsammans bli nästan 3000kr. Det känns inte så då man står och skriver dit priserna. Här ser man verkligen att talesättet "Många bäckar små gör en stor å" stämmer till fullo.


Blev det något handlat för mig då? Nej. Jag är inte sådan person som letar i högar. Inte ens i klädaffärer. Kläderna ska ligga fint och rymligt och bara vänta på att jag ska gå förbi och välja just dem ;-) Trånga ställ eller stökiga högar tittar jag inte ens på.
Men jag gjorde ett försök genom att och gå runt i lokalen och lät min blick glida över kläderna medan jag gick men inget fick mig att stanna till. Men jag klarar mig ändå, jag väntar ju på min order från Nova Star =)

Nu längtar jag till klockan blir 20.30 då det är dags att gå och samla in alla kläder och saker som blivit kvar efter försäljningen. Det blir roligt att se om något blev sålt. Hoppas det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar