söndag 6 mars 2011

Oväntad lördag

Dagen blev inte som vi förväntade igår. Vi åkte och köpte tulpaner och på väg hem så klagar dottern på att hon har ont i magen. Jag frågar om en glass kanske tar bort det onda och det trodde dottern att den kunde göra. Så vi åker till närmsta kiosk och försöker reda ut vilken glass hon vill ha då hon får ännu ondare i magen så vi bestämmer oss för att åka hem istället.
När jag börjar köra iväg hör jag det igenkännande ljudet av att kräks är på väg. Så jag stannar bilen, kastar mig ut utan att ha en tanke på att det kunde kommit andra bilar. Sliter upp dörren till dottern och försöker få av henne bältet. Hon som inte fattar alls vad jag håller på med hjälper inte till ett dugg utan mest försvårar mitt stressande arbete genom att hålla ihop händerna. Nu var kräkningarna ett faktum. Inte för att jag hade fått ut dottern men kommer det så kommer det. Jag håller fram min hand så det mesta hamnar där (ja man är verkligen mamma, ingen annan skulle jag göra det för) och jag hinner tänka "tur att vi har en bilförsäkring som täcker det här" innan jag lyckas slita ut henne . Där står vi mitt på gatan och hon kräks. När det lugnade ner sig ropade jag på maken så han fick hjälpa mig att nr.1 flytta bilen, nr.2 ta av dottern den totalt nedspydda overallen. Allt som kom upp var slem, massvis med slem.

Hon kräktes även en gång till några timmar senare, slem då också, och vi som hade en middag hemma hos min mamma inplanerad fick ändå komma dit. För hon mådde kanon för övrigt. Ont i magen precis innan hon behövde kräkas sedan kräktes hon och mådde toppen. Varken feber eller hängig var hon.


Vi skulle till mamma och bli bjudna på en god maträtt som hon själv hade blivit bjuden på några veckor tidigare. En kycklinggryta med soltorkade tomater. Och det var supergod....superdupergod till och med ;-)


Barnen gömde sig från mig så jag fick "leta" riktigt ordentligt innan jag hittade dem. Dottern var pigg och glad.


Jag lyckades inte hitta sådana tulpaner som jag hade önskat men de här var också fina =)


Sonen leker med sin kusin, lilla raringen, som är så duktig som kan hålla upp sig helt själv =)


Dottern myser med sin älskade mormor


Alla var med...Syster nr.1...


.....Syster nr.2...


...och så jag och maken

Dottern började kräkas även där och vi kunde dra slutsatsen att varje gång hon åt eller drack så fick hon ont i magen och kräktes. Och sen mådde hon bra igen. Dock kunde man märka mot slutet att hon började bli mer hängig. Men vem skulle inte vara det efter några turer på toaletten.

Vi åt en jättegod choklad cheesecake med hallonsås som mina systrar hade gjort. Och sedan åkte vi hem.

Mums

Lilla raringen somnade nästan då hon åt sin gröt. 


Tyvärr fortsatte kvällen likadant för dottern så vi skippade allt gott. Men höjdpunkten blev då barnprogrammet "Flygande mattan" började. Hela familjen satt som vanligt och sjöng med. Dottern lite mer dämpad än vanligtvis. Lyckan var att Nova från förra årets julkalender var där och sjöng. Det innebar, enligt dottern, att Nova och alla de andra faktiskt finns på riktigt =) Hennes lycka var total =) Och jag låter henne tro det, precis på samma sätt som jag låter henne tro på tomten. "Vetskapen" att de verkligen finns och den lyckan hon känner över det kommer inte jag förstöra för henne. Att se hur glad hon var värmer i mitt mammahjärta.


Nova från förra julkalendern. (Supersnälla Silversaras barnbarn för dig som inte är insatt)


Sjunger försiktigt med hinken redo


Tittar intresserat på Nova


Sonen inspekterar handdesinfektionsmedlet


Sonen dansar. Flygande mattan gillar han =)


Och vi är lika glada vi =)

Jag och dottern sov tillsammans inatt för att jag skulle hålla koll på henne. Hon somnade strax innan kl.24 då hon somnade 2sekunder efter sista besöket med huvudet i hinken av ren utmattning skulle jag tro. Vid minsta lilla ljud i natt har jag kastat mig upp och i panik slitit tag i hinken så sömn är det sista jag fått i natt ;-) Men hon fick sova hela natten och vi vaknade kl.05.30 och än har hon inte kräkts något mer.
Vi hoppas att hon kommer må bättre nu. Jag vet inte vad detta berott på. Allt hon har kräkts är slem, slem och åter slem. Visst är hon snorig som kan åka ner i magen men det borde väl inte göra att hon kräks så här mycket. Ingen av barnen har haft så här tidigare så man har inte sådan bra koll. Det borde inte vara vinterkräksjukan åtminstone tycker jag... Hm...det visar sig om övriga familjen klarar sig. Jag räknar timmar nu ska jag säga ;-)
Ha en riktigt härlig söndag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar