söndag 13 mars 2011

HUSET: Vår planlösning, våra ändringar och tillval

Hur valde vi då att vårt hus skulle se ut? Jo, så här...


Jämförelsevis med originalritningen:

Ändringar

*Spegelvänt
Vi har alltså först och främst spegelvänt huset för att få groventrén vid vår garageuppfart.

*Förlängt huset
Sedan valde vi att förlänga huset för att få det större. Sovrumsdelen utökades 1.2m och köksdelen 0.6m. Huset drogs ut på bredden så att säga när man tittar på planlösningen. Vi hade velat haft ännu större men kommunens regler för avstånd till grannen gjorde att detta blev max. Och varje dag då jag städar huset nu är jag glad för att vi inte byggde större ;-) För man ska minnas att det man bygger även ska städas. Alla kanske inte städar hela huset varje dag men så är jag ;-)
Sovrumsdelen blev då större precis som köket och tvättstugan blev.
 Stor tvättstuga/groventré

*Större klädkammare
I Domherren som vi var och tittade på då vi skulle bestämma oss hade de förlängt klädkammaren i hallen så den tog upp hela vägen till väggen som gränsar till vardagsrummet. Den tanken gillade vi och så fick det bli. För som jag skrivit tidigare så finns inte förvaringsutrymme i överflöd i nya hus.

 
Bakom draperiet är klädkammaren och den är lika bred som hallen. Vi valde efter något år att ta bort dörren och ersatte den med tyg för att få bättre svängrum inne i klädkammaren. Eller rättare sagt så var dörren borta en dag då maken kom hem för att jag hade tagit bort den för att jag inte ville ha den ;-) Maken gillade idén =)



*Bredare dörröppning
För att ytterligare öppna upp planlösningen valde vi att göra dörröppningen mellan sovrumsdelen och vardagsrummet större. Vi gjorde den så pass stor att det inte känns som en DÖRRöppning utan mer som en öppning om du förstår vad jag menar ;-)
 
*Sovrumsdelens planlösning
Vi har ändrat planlösningen för hela sovrumsdelen för att komma bort från korridorskänslan vilket både jag och maken är "allergiska" mot. Vi ansåg också att badrummet var för stort i originalritningen och tyckte att de kvadratmetrarna skulle komma till bättre användning i sovrummen. Ett allrum i sovrumsdelen var viktigt för oss vilket jag har skrivit tidigare så det vägde också tungt för en omritning.




Tillval


*2,6m i takhöjd
Vi tyckte att det lät fint men vi hade aldrig kunna tänka oss vilken faktiskt skillnad det är. Det ger en otroligt härlig rymd och det rekommenderar jag verkligen. Det märks mer än vad man kan tänka sig. Titta på bilderna så kan man se att det är högre till tak. Det är dock inte förrän man upplever det själv som man inser hur mycket det gör för rymden i huset. Det gör ju även att det blir ännu högre tak i ryggåstaket. Fint =)

*"plywood" (minns ej vad det hette) i väggarna
Det gör så man kan sätta upp saker på väggen utan plugg och så sitter allt mer stabilt. Det ger även bättre ljudisolering.

*Grundmålat från fabrik
Plankorna var grundmålade från fabrik vilket gjorde att huset klarade de månaderna som gick innan vädret tillät oss att kunna måla huset. Nu handlar det inte om transportskydd som många andra husföretag har utan verkligen grundmålat. Det gjorde även att vi slapp grundmåla det utan vi grundmålade bara ändar på plankorna sedan när huset var färdigbyggt. Och det var guld värt för i tanken är det roligt att måla men inte i praktiken för det är vinklar och vrår precis överallt. Jag var överlycklig då huset väl var färdigmålat ska jag säga =)


Övriga val


* Allt i trä
Vi valde omålade trädörrar som målaren sedan målade vita. Vi ville ha trädörrar för den gedigna känslan.
Även foder runt fönster, golvlister och tak valde vi i trä av samma anledning.
Jag älskar de infällda fönsterbrädorna i trä =)

3 kommentarer:

  1. Huset ser verkligen fantastiskt ut !

    Vi står även i startgroparna för ett domherren, men funderar lite på om våra 300000:- räcker för tillval ?
    Vad stannade era tillval på?

    SvaraRadera
  2. Åh, jag skrev ett jättelångt svar till dig men så försvann det =(

    Kortfattat:

    Vad roligt att du tycker om vårt hus =)

    Det beror på vad du menar med tillval...
    Alt 1. Tillval och ändringar hos Fiskarhedenvillan
    Alt 2. Tillval och ändringar hos Fiskarhedenvillan OCH allt annat till huset som golv, sanitetsporslin, tapeter osv..

    För oss blev tillval och ändringar hos Fiskarheden 77450kr - 17000kr(vi valde bort köket så de drog av 17000kr) = 60450kr. Vilket era 300.000kr räcker gott och väl till.

    Jag har dock hört att det är vanligt att man väljer mycket tillval till köket vilket gör att det drar iväg lite men det vet jag inget om eftersom vi valde bort köket helt och köpte från en annan leverantör.

    Om du istället menar 300.000kr för allt ink. golv, sanitetsporslin osv så KAN det säkert gå men då måste ni nog tänka efter vilka val ni gör.
    Vi hamnade på 500.000kr dyrare än kalkylen för att vi gjorde så pass dyra val. Men ni handlar ju allt själv och då kan ni titta efter extrapriser och rabatter samt göra val efter plånboken =)

    Det känns som att jag bara svamlar, hoppas att du förstår vad jag menar. Annars är det bara att fråga på =)

    Lycka till med ert bygge =)

    SvaraRadera
  3. Hej! Vilket fint hus ni har byggt! Vi är inne på att bygga en domherre också! Hur fungerade det att bygga med fiskarheden? Tänkte era erfarenheter? Ska läsa igenom din blogg ordentligt men gjorde ni mycket själva? Ser att ni gjorde om planlösningen, kanon!
    Och får man fråga vilken färg ni målat huset? verkligen Kanonfint!
    Du får gärna maila mig om du känner att du har tid och vill dela med dig. Risk finns att jag inte hittar igen min kommentar :) annelie_berggren@hotmail.com är ett understreck mellan för och efternamn.

    Hälsningar
    Anne-Lie

    SvaraRadera