fredag 11 mars 2011

Tråkigt för mig, speciellt för någon annan

Ibland tar man saker för givet. Saker som man en gång kanske tyckte om men som man sedan tröttnade på eller växte ifrån. Det blir ens vardag att tycka, tänka och agera efter det och man tänker inte vidare på den saken. Men för någon annan kan det vara nytt eller speciellt.

Nu ska jag inte gå så djupt men en sådan grej är den enkla saken att sitta inne och äta på en amerikansk hamburgerkedja. Något som man själv gjorde hundratals gånger som ungdom och som man ledsnat på sedan länge. Vi är inte mycket för skräpmat men i vissa perioder händer det att några hamburgare och pizzor slinker ner. Om vi handlar på den svenska- eller amerikanska hamburgerkedjan så kör vi alltid Drive-through och äter i bilen. Både jag och maken föredrar att göra så. Dottern har vid något tillfälle frågat om vi inte kan äta där inne men vi har svarat nej. Men så slog det mig för någon vecka sedan att dottern aldrig har ätit inne på något snabbmatsställe utan enbart på vanliga restauranger. Det knep lite i hjärtat då jag kom på det eftersom vi varje gång har nekat hennes önskan. Jag tänkte inte på att hon aldrig hade varit där inne. Jag minns då jag själv var barn vilken stor händelse det var att äta där på plats. Det hände inte så ofta så det var en extra stor händelse då. Att äta ett mål mat för att sedan avsluta besöket i bollhavet. Sedan förändrades det då man blev tonåring och åt snabbmat titt som tätt. Då var det inte lika roligt utan tillslut ledsnade man på det. För att nu kunna äta det någon enstaka gång utan att må illa. Jag vill ha italiensk mat eller husmanskost nu för tiden.

Då kan man tänka sig vilken stor grej det är för dottern som aldrig varit där. Så som den mamma jag är var vi givetvis tvungna att anordna ett besök där. Dottern fick välja vilken vi skulle åka till och det blev den amerikanska.
De hade renoverat sedan jag var där sist för minst 10år sedan och det var fint i bruna toner. Besöket var trevligt, alla var nöjda men jag föredrar absolut vanlig mat på restaurang istället men frågar man dottern så håller hon säkert inte med mig.


Nöjd dotter redo för mat








Jag kan inte se tjusningen i den här lekställningen för tråkigare sak har jag aldrig sett men barnen var supernöjda 


Nu ska jag krypa ner i soffan med resten av familjen och ha lite fredagsmys =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar