onsdag 2 mars 2011

HUSET: Val av husmodell

Som du vet så blev det Fiskarhedenvillan vi valde som husleverantör. Och det var deras Domherren som vi föll pladask för. Ni hittar den här.

Bild från Fiskarhedenvillan

Vi gillade tanken på ryggåstak i hall och vardagsrum. Något som överträffades i verkligheten. Vilken rymd det är. Jag älskar min hall =) Det är det rum som är mest lyckat både i grunden och designmässigt, enligt mig.
Och de allra flesta som kommer till oss första gången kommenterar faktiskt just hallen och vardagsrummet som något särskilt. Verkligen jätteroligt =)

Vi tänkte aldrig innan på att både toaletten och klädkammaren faktiskt också hade ryggåstak vilket gör även toaletten till något extra. I klädkammaren får man extra höjd att stapla på. Vi har köpt BRODER inredning från Ikea som är monterad mellan golv och tak så vi kan utnyttja hela höjden. Den är även vinkelbar i fästet så det fungerade perfekt på det sneda ryggåstaket. Extra förvaring kan man aldrig få för mycket av, speciellt inte i nybyggda hus har vi sett då vi gått igenom alla husföretags planlösningar. Och vad är då inte bättre än att lagra allt på höjden så man har golvyta till annat ;-)

Att huset är uppdelat i en sovrumsdel var något som vi också fastnade för. Vår tanke är att då barnen blir större så tar jag och maken rummet som ligger i anslutning till köket så får barnen ha en egen del av huset där de och deras kompisar kan umgås.
Nu var just originalritningen av sovrumsdelen något som vi faktiskt inte ville ha. Vi tycker inte om korridorer. Och så var det ju det där med allrummet också. Därför kändes det kanon att vi fick rita om allt. Jag satt med papper och penna och mätte, ritade, suddade och ritade om igen. Och till slut fick jag ihop det. Då var det bara arkitekten som skulle se över min ritning för att se om det var möjligt byggmässigt samt att det följde alla regler som finns. Och det gjorde det =) Det var så härligt när vi fick VÅR ritning på huset. Då kändes det riktigt verkligt.


När man sitter med alla huskataloger ter sig till slut många husmodeller detsamma. Men jag måste verkligen betona vikten i att besöka husen man är intresserad av. För det är sådan stor skillnad i verkligheten. Man måste uppleva rymden. Så hus som på pappret kanske ser lika ut kan i verkligheten vara helt vitt skilda. Därför måste man uppleva det för att se vad som tilltalar just mig. Då vi kom in i en Domherre så kände vi genast att vi hade kommit hem.


Vi har gjort en hel del ändringar av planlösningen vilka jag kommer presentera i ett senare inlägg.

Av Fiskarhedenvillan köper man en byggsats, vilket avser priset som står på deras hemsida. Den byggsatsen innehåller själva huset givetvis och köket. Resten får man köpa på egen hand. Detta gör att valen är enorma. Du kan välja plastmatta på väggar och golv i badrummen eller kakel och klinkers. Laminat eller trägolv i övriga huset. Billiga tapeter eller dyra. Billigt sanitetsporslin eller dyrare. Ja du kan påverka kostnaderna hur mycket som helst genom dina val. Vad vill du ha? Hur mycket får det kosta?
Våra val kostade 500.000kr mer än de beräknade i kalkylen. Men det var vårt val. Vi hade kunnat följa kalkylen men då hade vi inte fått det så som vi ville. Våra val var dyrare men alla gör sina egna val.
Sen tillkommer arbetskraft om man inte väljer att bygga det själv.
Jag ser, med glimten i ögat, det som att för äktenskapets skull så är det alltid bäst att låta hantverkare bygga huset åt en ;-) Det är mycket nog att bara göra alla val samt hålla i alla trådar under byggtiden. Jag är glad över att maken resonerade likadant så det var aldrig något snack om att vi skulle bygga det själva...puh... ;-)
Men för de som bygger själva lyfter jag på hatten åt. Riktigt bra jobbat av dem med allt arbete och slit. Och vilka pengar de sparar.




Nästa inlägg: Vår planlösning, våra ändringar och tillval.

1 kommentar:

  1. Hej, kul blogg! Lite sent nu men jag undrar vad fakturan till Fiskarhedenvillan gick på i slutändan? Vi är väldigt sugna på Domherren men har inte varit i kontakt med en säljare än utan sitter hemma först och räknar lite grovt på om det ens är tänkbart för oss att bygga. Med vänlig hälsning Lisa.

    SvaraRadera