onsdag 2 mars 2011

E det fel på mig, vem är det fel på egentligen?

Jag blir förundrad då jag läser Åsa Petersen artikel på Aftonbladet Debatt om Linda Bengtzing låt "E det fel på mig"

Jag satt frågande hela tiden då jag läste och efteråt var jag tvungen att lyssna på låten om och om igen. Nu kan det hända att jag missat något på slutet för ärligt så sviker mitt intresse att lyssna på texten mot slutet. Men jag tror inte att jag har missat något.

Åsa Petersen lyckas på något sätt få låten att handla om könsroller. Hon har olika utgångspunkter på vad låten kan handla om och jag frågar mig om och om igen VARFÖR analysera låten? Jag kan inte förstå det.
Jag kan heller inte förstå hur Åsa Petersen lyckas få texten till att hon vill ha en buse istället för sin alldeles underbara man. Hon undrar om det beror på att de traditionella könsrollerna ser ut så, att kvinnor vill ha farliga män.

Va?? Var finns busen i sången? Jag hittar då ingen. Det kan röra sig om precis vilken annan man som helst. Kanske en snäll bibliotekarie rent av. Kan det vara så, bara som motargument jag är inte intresserad av att analysera låten, att i hennes (inte Lindas utan tjejen som låten faktiskt handlar om) tankar finns en helt vanlig man som hennes hjärta slår lite extra för. Fast hon har sin underbara familjefar. Som hon kanske är helt nöjd med men när hon ser den andra mannen blir hon exalterad. Punkt.

Men nej, det är ingen punkt. Åsa Petersen maler vidare och hittar sin inspiration på facebook där det tydligen sägs diskuteras om att det kanske handlar om någon som inte passar i "heteronormen". Att det är någon äldre eller yngre hon suktar efter eller rent av en kvinna.
Eller är det rent av så att han har de rätta egenskaperna fast han hävdar förtryckande könsroller. Var får hon allt ifrån? Lyssnar vi ens på samma låt? Jag kan inte förstå varför man analyserar en sångtext in i minsta detalj och hittar på egna förklaringar? Vad spelar det för roll? Det är en låt som förövrigt är skriven av män och kan det hända, ve och fasa, att den faktiskt inte har någon djupare, analyserande bakgrund än just det texten handlar om.


Det här är den låten som jag lyssnar på iallafall. Vilken Åsa Petersen lyssnar på får stå för henne..

2 kommentarer:

  1. Jag ser det iaf som att hon har den perfekta mannen, men ändå är hon missnöjd och är förälskad i någon annan.
    Jag håller med dig om att det är onödigt att gräva efter låtens djupa mening, det förstör nöjet med musik. Vill man ha konst som är djup och svår kan man läsa poesi eller en bok. Melodifestivalen bör vara lite enklare. :)

    SvaraRadera
  2. Man kan verkligen tolka den olika, titta bara på mig och dig ;-) Men som sagt så undrar man varför vissa analyserar en låt från Melodifestivalen då det, som du säger, finns poesi och böcker som är mer lämpade för det ändamålet. =)

    SvaraRadera