lördag 19 mars 2011

Inget mörker längre

Vad ljust det är på morgonen nu för tiden. Och vad fort man blir pigg då. Det känns som att det inte var länge sedan man stapplade ut i ett kolsvart vardagsrum med en allt för pigg son då man själv var halvt eller helt död. Man kämpade med att vakna men man blev aldrig riktigt helt vaken förrän det började ljusna ute vilket var allt för sent på dagen tyckte jag.
Men nu. Nu är det ljust (nästan) då sonen vill upp. Och då känner man sig nästan utvilad =) Oavsett hur lite jag sovit så känner jag mig mer pigg nu än i vintras då jag kunde sovit i fler timmar än nu. Tänk vad ljuset spelar stor roll. Vad mycket jag hinner med nu eftersom jag slipper sitta som en zombie i soffan i ett par timmar innan hjärnan kommit igång.
En nackdel finns dock. Ljuset gör att sonen vaknar tidigt. Allt för tidigt. Redan kl.05 börjar han skruva på sig. Men hellre att vakna tidigt och något sånär pigg istället för vid kl.07 och vara helt slut. För det är ju hur pigg man är som räknas. Och visst börjar de tidiga morgnarna ge sig till känna fram på dagen men det är ju till det jag har Chi-San till =)

Snart är våren här och man känner den speciella doften som bara finns då. Bladet kommer på träden. Tussilago, vitsippor och blåsippor poppar upp. Och gräset blir allt grönare. Som jag längtar.. Kanske ska jag ta och kasta ut snön från tomten på gatan idag igen för att hjälpa till lite.. ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar