fredag 4 februari 2011

Dammsug Sverige

Visst har du några 50 öringar som fortfarande ligger och skräpar om du tänker efter. Eller om du börjar leta i "skrotlådor", jackor, sommar som vinter, och i väskor och plånböcker som du och barnen haft. Visst hittar du iallafall någon?



Jag har letat och jag uppmanade även min omgivning att leta hemma hos sig och vi fick ihop en hel del. Idag var det dags att åka och lämna in dem. Innan vi åkte så bestämde jag mig för att leta en gång till och jag hittade ytterligare 7st.

De finns överallt men man tänker inte på dem. Man ser dem knappt för att de är så betydelselösa. För oss.
Men de är otroligt viktiga för de barn och ungdomar som behöver tak över huvudet, mat, utbildning och trygghet. De som behöver skyddas mot våld och övergrepp. För DE är dina ynka 50 öringar värda otroligt mycket. BRIS, Childhood och SOS Barnbyar står bakom Dammsug Sverige och de stödjer de här barnen och för delas talan.

För det är till dem de här pengarna går. Hjälp organisationerna att hjälpa barnen. Leta igenom alla skrymslen och vrår och lämna dina 50 öringar innan den 31mars i någon bössa nära dig.
Var är din närmast bössa? Kika här

Än så är det 336 miljoner 50 öringar kvar som inte är inlämnade. Ska vi låta dem skrotas? Eller ska vi lämna in dem så de går till en väldigt god sak.

Så kom igen nu, leta efter 50 öringarna och hjälp de här barnen. Gör det redan i helgen. Tiden går allt för fort och snart är det för sent att få något för dem. 1 april är de bara skrot.


Involvera även dina barn om du har några. Så de blir delaktiga till att hjälpa de barn som har det svårt. Dottern har varit delaktig i många år och med jämna mellanrum går vi i genom barnens rum tillsammans med dem och tittar vilka leksaker som de växt ifrån eller som de tröttnat på och så får de ge dem sakerna till välgörande ändamål. Att de får ge sina "gamla" leksaker till barn som inga leksaker har.
Jag tror att det är viktigt för deras empatiförmåga i ett samhälle som bara ska ha mer och mer. Har man det bra själv så tänker man på dem som inte har samma tur. Och försöker hjälpa dem. För mig är det självklart och det vill jag förmedla till mina barn.
Så även på detta var barnen givetvis med och dottern tycker att det är roligt att hjälpa andra barn.


Sonen tog det mer lugnt...

Så kom igen! Leta efter de sista 336 miljoner 50 öringar som finns kvar. Hur många av dem har du? Lämna in dem och gör en otroligt bra sak. Tack på förhand! =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar