söndag 6 februari 2011

Sega maränger

Vi bestämde oss igår att vi skulle äta någon god och helst ny efterrätt. Men efter vi suttit länge och försökt komma på något så fick vi ge upp. Klockan började bli mycket så vi var tvungen att sätta fart. Så det blev något så enkelt och gott som Marängsviss.
Maken, sonen och tanten (hunden) gick till affären för att inhandla glass medan jag och dottern gjorde maränger. De blev riktigt lyckade. Hårda utanpå och sega inuti. Precis som jag vill ha dem.

Recept:
7 äggvitor
5.25 dl socker

Vi hällde i 1 dl socker bland äggvitorna och vispade med elvispen på LÅG hastighet tills äggen och sockret hade börjat blanda sig ordentligt. Sen ökade vi till maxhastighet och körde så i ca 5 minuter. Klickade ut på bakplåtspapperklädd bakplåt och in i ugnen 50min i 130 graders värme.

Man kan ju tycka att dottern skulle kunna hålla intresset uppe med tanke på att det ändå enbart är två olika ingredienser som ska blandas men hon hamnade i sockerpåsen hon istället och sen blev det jag som fick vispa.






Dotterns intresse infann sig dock då marängsmeten var klar och det var dags att slicka bunken...haha... Tänk vad gott det är med marängsmet egentligen, riktigt ruggit sött men ändå gott. Jag åt minst lika mycket smet som henne men jag prickade munnen något bättre än henne. Sötnos =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar