måndag 7 februari 2011

Gäster, muffins och mosad banan

Det vankades besök i det vita huset i backen så jag och sonen tog tillfället i akt att testa ett nytt recept på muffins. Och de blev riktigt goda. Mycket godare än dem jag vanligtvis brukar baka. Därför tänkte jag dela med mig av receptet till dig om du skulle vilja testa någon gång. Jag gjorde (givetvis!) dubbel sats och jag gjorde flera olika smaker för att göra det lite roligare och variationsrikt.

Sonen var riktigt duktig, han knäckte äggen och hällde i alla ingredienser alldeles själv. Äggen hjälpte jag honom att styra rätt och sedan även plocka bort allt skal som kom med i bunken, men annars gjorde han det själv =)

Han passade på att provsmaka då jag "inte såg". Sötnosen!










Och som att det inte var nog med fingrarna........




(Vi hade använt klart visparna då han tog sig denna frihet så det hamnade inget saliv i smeten)







På denna plåten gjorde vi muffins med hallon, blåbär och jordgubbar. Och på den andra plåten gjorde vi hallon och choklad.




Muffins

2 ägg
2 dl socker
1 dl mjölk
1 dl flytande smör
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

Fyllning:
Blåbär, hallon eller jordgubbar

Sätt ugnen på 225grader. Vispa 2 ägg och 2 dl socker pösigt. Rör ner 1 dl mjölk och 1 dl flytande smör i smeten. Blanda 3 dl vetemjöl och 2 tsk bakpulver i en liten skål. Häll mjölblandningen i smeten och rör till en tjock smet. Ställ formarna på en plåt eller i en muffinsplåt. Fyll formarna till hälften. Lägg några bär i varje form. Sätt plåten i mitten av ugnen och grädda i 10 min.




Mosters lilla Raring lekte med grodan medan alla gottade i sig.


Men så kom jag på snilledraget, åter igen inget fel på självförtroendet -skämt åsido ;-) att Stumpan kunde smaka banan för första gången och hon tyckte att det var så gott så =) Först var det svårt att få bananen att åka åt rätt håll dvs ner i magen istället för ut på haklappen men till slut så, så gick det kanon. Det verkar som att banan kom in på delad förstaplats över godast mat tillsammans med palsternacka. Sötnosen gillar söta saker =)

2 kommentarer:

  1. Nästa gång du gör muffins gör vanliga ljusa vaniljmuffins. Lägg sedan i en dumlekola i varje form alternativt dajmkulor. Prova det är supergott! By the way, gå in på min webshop och flukta lite på barnkläder!

    SvaraRadera
  2. Det måste jag testa, vad gott det låter =) Tack för tipset! Barnkläder vad roligt, jag ska kika på din sida =)

    SvaraRadera