tisdag 1 februari 2011

Stökigt rum

Jag hade skrivit ett inlägg som jag inte hade postat  men som inte är helt aktuellt längre men jag publicerar det nu ändå...

Tis 25 jan
Varför kan inte dottern helt enkelt bara städa sitt rum som jag bett henne om i flera veckor nu? Jag blir snart tokig. Hon har inte ätit något lördagsgodis på två veckor för hon är tvungen att städa sitt rum först. Jag trodde att det skulle ha effekt. Men nej. Hon har flertalet gånger varit inne på sitt rum för att städa men då jag frågar henne hur det gått då hon kommer ut säger hon att hon glömde städa. Eller fick hon ont i armen, magen eller benet och då kan man inte städa.
Så vad gör jag en måndagkväll? Nej, jag städar inte hennes rum faktiskt utan jag hör att hon gnyr i sömnen. Och jag förstår genast att hon är kissnödig men hon sover så djupt så jag får hjälpa henne till toaletten. Spännande... Balanserande med 25kg dotter i mörkt rum med leksaker ÖVERALLT. Helt otroligt att jag lyckades.
Men hur ska jag lyckas få henne att städa? Jag har hotat med att kasta alla leksaker men kan jag verkligen genomföra det? Tveksamt. Mycket, mycket tveksamt.
Tanken har slagit mig att städa tillsammans med henne men jag vet att det då blir jag som städar och barnen som stökar ner. Det finns så mycket roligt att leka med upptäcker de då. För sonen måste ju vara med, han kan inte stå utanför rummet i de timmar det tar att städa hennes rum. Men samtidigt tar det emot. Jag har städat det där rummet så galet många gånger. Och jag kan inte kasta ner alla saker i en låda och vara nöjd utan jag städar in i detalj. Jag går igenom varenda sak, varenda liten pärla i hela rummet och lägger på sin rätta plats. Och det tar energi och tid. Jag orkar inte göra det för att stunden efter höra hur allt hälls ut igen.

Men vad ska jag göra? Vad fungerar? Hon skulle onekligen behöva städa sitt rum själv för då är det inte lika roligt att stöka ner. Samtidigt vill jag inte bråka med henne. Det är inte lätt att vara mamma inte..


Åter till 1 feb...
Nej det är ju inte det, och inte mormor heller tydligen för en kväll då mamma var barnvakt till barnen stod hon inte ut att se rummet längre så hon städade det. Helt otroligt! Hon hann inte klart, ett ganska tydligt tecken på HUR stökigt det verkligen var, men hon kom riktigt långt. Det var det stökigaste rum hon hade sett och hon försökte få dottern att förstå att så fick det inte se ut i mitt rum då jag var liten. Haha...jag är ganska säker på att dottern slutade lyssna så fort hon förstod att mormor försökte få henne att hålla städat efter sig... Men den här gången ska det fortsätta vara fint. Jag vågar inte annat efter mamma städat...haha...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar