tisdag 8 februari 2011

Trött, så trött och lekande spöke(?)

Så trött jag är idag. När klockan visade 03.30 så hade jag fortfarande inte somnat.
Sonen sover skönt i sin säng tills jag har gått och lagt mig. Sen är det något som händer för sonen vaknar alltid och vill sova hos oss. Och jag kan förstå honom för visst är det mer mysigt att sova med någon. Om han kunde ligga still bara. Men det ska pillas i mitt ansikte och sparkas på mig så gott som hela natten lång.

Som i natt då han äntligen somnat och jag hade möjlighet att äntligen få sova så började en leksak låta. Det är tyvärr allt för vanligt förekommande att leksaker låter om nätterna här så efter min syster så snäll upplyst mig tidigare under dagen att "åh, det är ett barnspöke som leker" så var det totalt omöjligt att ignorera ljudet.  
Så av rädsla för ljudet och rädsla för att väcka sonen började jag sparka på makens ben som var det enda som jag nådde. Och det tog allt för lång tid innan han vaknade ska jag säga men till slut så.
Det lustiga (läs läskiga) är att då maken vaknade med ett nyvaket ljud så slutade leksaken låta för några sekunder. Och det gjorde mig definitivt inte lugnare. Maken hörde också ljudet så han gick nyvaket runt och letade efter rätt leksak. Sen gick han ut med den i tvättstugan där alla andra leksaker som tidigare låtit på natten hamnat. Så långt bort ifrån mig som möjligt.
När jag väl lyckades somna så vaknade jag strax efter av att det var så kallt. Maken hade tagit mitt täcke och använde det som en vall mot sonen och för att ha sitt ben på. Tack o lov sover jag även med en filt så jag hade lite att värma mig med men jag höll på att frysa ihjäl. Jag hade kunnat slitit tillbaka täcket men risken var för stor att sonen skulle vakna då så jag valde att frysa istället.

Så när barnen vaknade i morse på en tid som faktiskt är vanlig för barn så var jag trots det så enormt trött, och kall ;-) Så jag fiskade upp några kläder bredvid sängen och klädde på mig under täcket. Fast det var väl efter en bra stund. Det tog ett tag innan hjärnan fungerade som den skulle. Jag var vaken men jag orkade inte ta mig ur sängen. Sonen såg det som sin uppgift att lösa så från att jag öppnade ögonen tills jag gick upp stod han i sängen och sa "hoppa, hoppa". Och på vem skulle han hoppa tror du? Jo givetvis mig. Jag försökte förgäves få honom att sluta men jag hörde bara "hoppa, hoppa" och kände en allt för tung duns på mig. Haha...men det är klart han lyckades ju få upp mig så det var ett effektivt sätt.

Jag kan garantera att den här dagen verkligen inte blir lika effektiv som gårdagen men så får det vara då man inte får sova om natten...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar